Més d'un miler de persones ha estat atesa pels dispositius d'atenció psicològica telefònica del COPIB durant la crisi del SARS-CoV-2

Publicat el 29 de Maig de 2020
Més d'un miler de persones ha estat atesa pels dispositius d'atenció psicològica telefònica del COPIB durant la crisi del SARS-CoV-2

Més d'un miler de balears (1.189) ha demanat suport psicològic professional a través dels sis programes específics que el Col·legi Oficial de Psicologia d les Illes Balears (COPIB) ha posat en marxa, amb la col·laboració de diferents administracions i entitats públiques, des que el Govern d'Espanya va decretar l'estat d'alarma pel SARS-CoV-2. El Col·legi coordina el treball dels 82 psicòlegs i psicòlogues que cobreixen els serveis i realitzen la intervenció, amb l'objectiu de mitigar l'impacte psicològic derivat de l'emergència sanitària i de la situació de confinament de la població en general, així com de col·lectius vulnerables i específics com persones/familiars que han perdut un ésser estimat per la malaltia, gent gran, persones sordes i esportistes amb un objectiu de rendiment.

En concret, la distribució per programes de les 1.189 intervencions que s'han realitzat és la següent:

POBLACIÓ GENERAL

El programa de suport psicològic telefònic gratuït dirigit a la població de les Illes en general (900 112 003) ha gestionat fins avui un total de 704 intervencions, la qual cosa representa el 55,3% del total d'intervencions realitzades. La línia habilitada per la Direcció General d'Emergències del Govern és atesa per 38 professionals de la Psicologia, experts en psicologia d'emergències, crisis i catàstrofes, que cobreixen el servei les 24 hores durant tots els dies de la setmana.

PERSONES QUE TRAVESSEN UN DOL

Un total de 488 famílies, el 41,04% del total de les intervencions gestionades, ha rebut suport psicològic i assessorament en el dol per a afrontar la pèrdua d'una persona propera per mor de la covid-19 a través dels dos programes que estan operatius amb aquestes finalitats. El primer, de suport presencial en el tanatori de la capital balear, acapara el major nombre de demandes, amb 528 famílies ateses. Aquest servei, posat en marxa en col·laboració amb l'Empresa Funerària Municipal de Palma (EFM), es va implementar amb un servei telefònic gratuït (619 74 75 07) per a garantir l'accés al conjunt de la ciutadania del territori de la comunitat. 25 professionals de la Psicologia formats específicament en l'atenció al dol cobreixen aquests dos serveis.

GENT GRAN

El servei gratuït telefònic d'assessorament i suport psicològic a gent gran que viu en solitud en la comunitat autònoma ha rebut 43 peticions des que es va posar en marxa l'1 de maig. El programa, que compta amb el suport de l'Obra Social “la Caixa”, disposa de nou professionals per a realitzar les intervencions, que es prolongaran durant les diferents fases que s'han establert fins a recuperar la normalitat. La línia habilitada per a accedir a aquest servei és la 900 712 112 i està operativa de dilluns a diumenge, de les 9.00 h a les 21.00 hores.

PERSONES SORDES

El programa de suport psicològic per a persones sordes ha atès en la seva primera setmana de funcionament a 4 persones (0,33% del total d'intervencions). El servei compta amb dos professionals degudament formades i coneixedores del llenguatge de signes que garanteixen l'adequada intervenció de les persones que demanden el servei, que compta amb el suport de l'Obra Social “la Caixa” i de la Federació de Persones Sordes de les Illes Balears (FSIB). Les persones interessades poden accedir al servei gratuït a través del correu electrònic social@fsibaleares.org i en el telèfon 608 079 919, de dilluns a divendres des de les 9.00 h fins a les 21 h.

ESPORTISTES AMB UN OBJECTIU DE RENDIMENT

El servei gratuït de suport i assistència psicològica per a esportistes amb un objectiu de rendiment en competició estatal ha atès en les seves dues primeres setmanes de funcionament a 4 persones (0,33% del total d'intervencions). El programa posat en marxa amb la col·laboració de la Direcció General d'Esports del Govern compta amb 8 professionals de la Psicologia de l'Esport per a afavorir una adequada gestió emocional del col·lectiu d'esportistes, entrenadors, directors esportius, àrbitres o familiars d'esportistes a l'entorn del confinament i de la nova normalitat, prevenir possibles seqüeles psicològiques i generar el màxim benestar a aquest col·lectiu. Les persones interessades poden realitzar les seves consultes a través de l'enllaç https:/bit.ly/atencio_psicologica i els professionals que atenen el servei respondran en un termini de 24 hores, després d'estudiar el cas específic.