El COPIB elabora una sèrie de recomanacions per a ajudar els esportistes a afrontar i mantenir les habilitats durant l'aïllament

Publicat el 25 de Març de 2020

L’Estat d’alarma decretat pel Govern ha modificat els hàbits i rutines de tota la ciutadania, que viu immersa en un procés constant d'adaptació a mesura que avancen els dies de quarantena pel Covid-19. A les pautes i recomanacions generals que ja s'han ofert, el Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears (COPIB) afegeix ara una sèrie de recomanacions per a ajudar als esportistes que tenen un objectiu de rendiment a afrontar i a mantenir el seu estat i habilitats físiques durant l'aïllament i fins que es recuperi la normalitat de les competicions.

En les circumstàncies actuals, els/les esportistes i les persones que han vist interromputs els seus entrenaments específics poden aprofitar les estratègia, pautes i tècniques, que ha desenvolupat la Psicologia de l'Esport per a garantir que els professionals lesionats que estan obligats a allunyar-se dels entrenaments durant un temps puguin mantenir les seves habilitats.

  • 1.És una carrera més complicada que les altres, perquè no estam preparats per a això i estam més limitats físicament. No obstant això, davant aquest desafiament hem d'aprofitar el moment per a millorar i enfortir-nos.
  • 2.La situació es pot afrontar de dues maneres, com quan existeix una lesió: una catàstrofe o una oportunitat per a millorar, la diferència marca la distància entre l'èxit o no.
  • 3.El que s'ha de cuidar, com un pilar importantíssim, és la família i les persones que estimam i que ens donen i/o els donam seguretat. Si en aquests moments no estam convivint amb ells/es, una bona manera de cuidar-los és establir un temps determinat per a mantenir una comunicació diària amb ells (telèfon, videocridades, etcètera...), mentre que si convivim amb ells/es és important establir un temps diari per a desenvolupar alguna activitat conjuntament (tasca domèstica, activitat lúdica...).
  • 4.En el terreny estrictament esportiu, l'important és separar els objectius. Per a poder aconseguir les metes a mig i a llarg termini, primer cal centrar-se en treballar els objectius a curt termini. En cada entrenament o exercici físic que es pugui realitzar a casa, és important focalitzar-se atencionalment el màxim possible. És a dir, concentrar-se en el gest tècnic i en les sensacions fisiològiques i musculars de cadascun dels moviments que es realitzen.
  • 5.Rutines. No abandonar-se i ser constant, entrenar mentalment i visualitzar (si ha estat format específicament per a això) i distribuir el temps: treball, preparació, descans, temps lliure, família, com si haguéssim de sortir demà a competir.
  • 6.Confiar en l'entrenador, en els tècnics i en els/les psicòlegs/ogues per a qualsevol cosa que es necessiti. És el seu treball i han d'estar tan preparats com els propis esportistes per a respondre de manera adaptativa a aquest repte. És important demanar ajudar si creu que la necessita en aquests moments i no sentir vergonya, perquè tots/es ens recolzam en els/les altres. A més, és fonamental tenir present que aquesta situació ens farà més forts.
  • 7.Ser conscients que, com totes les persones que estan confinades a les seves cases, experimentarem baixades d'ànim. En aquests moments, l'esportista ha d'entendre que forma part del propi entrenament i acceptar-lo com un repte per a poder superar-lo o per a collaborar amb els altres per a sortir dels problemes.

Palma 20 de març de 2020

Junta de Govern del COPIB