El COPIB coordina una trobada amb professionals xilens per a intercanviar experiències sobre els dispositius d'atenció psicològica activats durant la pandèmia de la covid-19

Publicat el 31 de Juliol de 2020

El Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears (COPIB) va coordinar el passat 20 de juliol, juntament amb el Consell General de Psicologia d'Espanya (COP), una taula redona amb 60 professionals de la Psicologia d'Emergències de Xile per a promoure l'intercanvi d'experiències en relació a l'atenció psicològica telefònica que s'ha ofert a la ciutadania durant la pandèmia de la covid-19, a través de diferents dispositius.

En concret, les diferents intervencions programades en la trobada digital varen centrar el seu interès a desgranar el procediment i les claus de la intervenció psicològica en algunes de les circumstàncies més freqüentes i/o complexes que s'han produït durant la crisi sanitària: cridades amb risc suïcida, crisi d'ansietat amb por al virus, etcètera.

El degà del COPIB, Javier Torres, va ser un dels ponents de la taula redona. Coordinador de l'Àrea d'Emergències del COP i membre de l'equip de treball de la Red Iberoamericana de Psicología de Emergencias (RIPE), Torres va compartir amb els participants casos relacionats amb els dispositius d'atenció telefònica psicològica dirigits a persones majors que viuen en solitud, un col·lectiu extremadament vulnerable durant aquesta emergència sanitària.

La trobada també va comptar amb les intervencions de Lidia Rupérez Lana, psicòloga experta en Emergències del COP de Navarra i coordinadora del Servei d'Atenció psicològica telefònica de Navarra en la covid-19, que va parlar sobre la ‘Gestió de cridades per situacions d'ansietat motivades per la covid-19’; Lourdes Fernández Márquez, psicòloga experta en emergències del COP Madrid i membre de l'equip de treball de RIPE, que va abordar la gestió de cridades d'ideació suïcida en el context de la pandèmia; i Sara Liébana Puado, PAI del Departament de Psicologia Clínica de la Facultat de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid i cap de sala del Servei d'Atenció Psicològica Telefònica del COP per a la covid-19, que va analitzar la "implementació d'un servei d'atenció psicològica telefònica".

Renata Cavalli, psicòloga directora executiva del Proyecto Aplauso Chile, va moderar el debat, en el qual les/els professionals xilenes/s varen poder aclarir dubtes després de les intervencions. Tots ells varen valorar de manera molt positiva la resposta professional que s'ha pogut oferir a la població, encara que varen coincidir que aquesta experiència sense precedents també ha evidenciat la necessitat de dotar-se de noves eines i estratègies psicològiques per a afrontar el canvi social que ha afectat a tota la població.