El COPIB acull la presentació del conte ‘Hem viscut sa torrentada’, un material per a prevenir el trastorn d'estrès posttraumàtic després d'una catàstrofe com la de Sant Llorenç

Publicat el 23 de Desembre de 2019

La seu del Col·legi Oficial de Psicologia (COPIB) va acollir el passat 11 de desembre la presentació del conte ‘Hem viscut sa torrentada’ (Edicions UIB), una publicació amb alt valor terapèutic basada en la catàstrofe esdevinguda en 2018 en el municipi de Sant Llorenç des Cardassar i que signen els professionals de la psicologia Patricia García i Rubén Ceinos. L'objectiu d'aquest conte, il·lustrat amb dibuixos de Toni Garsan, “és crear un material psicoeducatiu per a les persones, especialment per als menors, que han viscut o han estat testimonis d'una situació catastròfica inesperada com l'esdevinguda en la zona del Llevant de Mallorca”.

Així ho varen explicar els coautors de la publicació, tots dos integrants del Grup d'Intervenció Psicològica en Emergències i Catàstrofes de les Illes Balears (GIPIEC IB), en un concorregut acte que va comptar també amb les intervencions del vicerector d'Innovació i Relacions Institucionals de la UIB, el doctor Jordi Llabrés; de la psicòloga, neuropsicòloga i terapeuta EMDR, Catalina Carbonell; del psicòleg i director de l'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència, Serafín Carballo, i del degà del Col·legi, Javier Torres.

‘Hem viscut sa torrentada’ consta de 16 capítols que narren les experiències d'una família que va viure la torrentada des que es va desfermar la tempesta fins als dies posteriors en els quals varen rebre suport psicològic. “La idea és exposar una situació d'amenaça, per la qual cosa és possible que el menor se senti vulnerable i feble, especialment si ha viscut en primera persona aquesta experiència”. El menor podrà reflexionar a mesura que avança sobre l'impacte que li produeix la història i anar mesurant la intensitat de les seves emocions, a través de senzills ‘termòmetres del pànic’ -on 1 indica tranquil·litat i 5 molta por- per a seguir o detenir la lectura. Puntuacions de tres i cinc recomanen que el menor prengui consciència sobre com gestiona les seves emocions i aconsella tornar a llegir al capítol fins que la puntuació sigui inferior a tres.

En opinió dels especialistes, “exposar de forma adequada el record de l'incident, reorganitzar la informació d’allò que va succeir i reflexionar sobre això pot ajudar-los a gestionar les seves emocions i prevenir l'aparició del trastorn d'estrès posttraumàtic". Per aquest motiu, el conte inclou un espai perquè els menors que varen viure la catàstrofe reescriguin el capítol d'acord amb la seva pròpia experiència: on es trobaven quan va tenir lloc la torrentada, què recorden d'aquell moment i de les emocions que experimentaren.

Pensat per a nins i nines que han viscut episodis dolorosos com el de Sant Llorenç, la lectura d'aquest conte pot ajudar a qualsevol menor a empatitzar millor amb aquelles persones que s'han enfrontat a una experiència traumàtica ja que el relat els permetrà adquirir la capacitat per a superar l'impacte emocional que genera.