COMUNICAT DE PREMSA: Declaració Institucional amb motiu del Dia Internacional de la Dona. El COPIB alerta del risc de reculada social que suposa naturalitzar les desigualtats per motiu de gènere

Publicat el 8 de Març de 2019

En aquest 8 de març, amb motiu del Dia Internacional de la Dona, el Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears (COPIB) desitja traslladar el seu total compromís per a desterrar la històrica desigualtat de gènere entre homes i dones que, malgrat els avanços aconseguits, continua sent palesa. Una desigualtat que té la seva manifestació més extrema en la violència i assassinats contra les dones, que des d'aquesta institució condemnam, alhora que traslladam la nostra solidaritat i afecte a totes les víctimes que pateixen aquesta xacra i a les seves persones properes.

Fa exactament un any, milers de dones es varen tirar als carrers de tot el país en una jornada de mobilització històrica i que va tenir una gran repercussió internacional, reclamant la fi de les desigualtats per raó de gènere. Avui, 365 dies després, podem considerar que el major assoliment d'aquell clam col·lectiu ha estat el de situar en l'agenda política i social les discriminacions que continuen patint les dones.

A més de la violència de gènere, comprovam com lamentablement les cures continuen recaient encara essencialment en les dones, amb un 90% de les excedències laborals per aquest motiu. La desocupació femenina continua superant a la masculina, el percentatge de conselleres i directives en les empreses espanyoles segueix estancat, la bretxa salarial es manté i les pensions de les dones són significativament menors. La pobresa i la vulnerabilitat, doncs, tenen rostre de dona.

Per tot això, des del COPIB alertam del risc de reculada social que suposa naturalitzar aquestes desigualtats per motiu de gènere, que a més s'agreugen quan se sumen a altres vulnerabilitats, com les situacions de risc d'exclusió social, discapacitats, immigració, etc.

Així mateix, davant el recent qüestionament a la labor dels professionals de la Psicologia que treballen en l'àmbit de la violència de gènere, mostram el nostre més profund rebuig i defensam la independència del seu exercici i de la seva bona pràctica professional. Aquest tipus d'actuacions persegueixen la negació de l'existència de la violència de gènere. Obviar la desigualtat entre dones i homes i la seva expressió més cruenta, la violència de gènere, és una forma d'agressió als drets humans que, com a societat democràtica i desenvolupada, és absolutament inadmissible. La labor que exerceixen els i les professionals en els serveis públics de cara a la prevenció, sensibilització, detecció i protecció de la violència de gènere és fonamental en el camí per a aconseguir la igualtat real i efectiva.

Junta de Govern del COPIB.